zaterdag 11 maart 2017, 7:19

Dossier: kilometervreters voor 3000 euro

© Ford

Hoewel dieselauto’s steeds meer in het verdomhoekje raken, blijven het ideale kilometervreters. Zeker wanneer je een bescheiden budget hebt en geen al te grote auto wilt. Deze drie suggesties zijn dan bij uitstek geschikt, al zal je soms goed moeten zoeken.

Ford Fusion (2002 – 2011)

De Fusion is nooit echt uit de verf gekomen, terwijl het model veel te bieden heeft. Dankzij zijn iets hogere vormgeving beschik je bijvoorbeeld over meer binnenruimte dan bij de concurrentie. Zijn beperkte naamsbekendheid  maakt dat je voor weinig geld een goed exemplaar kunt vinden. Alleen moet je dan wel goed zoeken, want zoveel diesels zijn er van deze Ford nou ook weer niet verkocht. Toch hebben we er via www.gaspedaal.nl eentje gelokaliseerd en wel in Grootebroek. Daar staat voor € 2.950 een Luxury-uitvoering te koop met een kilometerstand van 194.000 km. Hij is beige, komt uit 2003 en ziet er voor zijn leeftijd nog keurig uit.

Renault Clio (2005 – 2012)

De Clio is een sympathieke, Franse auto. Hij rijdt ook prima, al is de besturing van deze generatie altijd wat ‘vaag’ in lange bochten. Dit model komt een stuk degelijker over dan zijn voorganger, maar de auto is dan ook de nodige kilo’s zwaarder. Daardoor valt hij in dezelfde belastingcategorie als de grotere Fusion op deze pagina. Het land staat weliswaar vol met Clio’s, maar diesels zijn lastig te vinden. Via www.gaspedaal.nl traceren we in Drunen een blauw metallic exemplaar. De auto heeft 195.000 kilometers gelopen. Het betreft een zogenaamde Dynamique-uitvoering uit 2005, die voor € 2.950 mee naar huis mag.

Volkswagen Polo (2001 – 2009)

Een Polo met benzinemotor, ook de exemplaren van dit voorgaande model, is mateloos populair. Dat drijft de prijzen op, waardoor die soms hoger liggen dan wat de auto in werkelijkheid waard is. Bij de versies met een dieselmotor ligt dat anders. Daar is juist weinig vraag naar, al wijst een proefrit al gauw uit waarom. De 1,4 liter TDI is een driecilinder. Al mankeert er niks aan, de motor trilt meer dan andere zelfontbranders. In Maarheeze hebben ze een nette donkergrijze staan (2005, 179.000 km). De Polo is geïmporteerd uit België, maar moet voor de vraagprijs van € 2.500 nog wel op Nederlands kenteken worden gezet.

HET VOLLEDIGE DOSSIER, INCLUSIEF ONS ADVIES LEES JE OP AUTOVISIE.NL

Meer artikelen in Autovisie

‘Volkswagen Group overweegt verkoop Ducati’
18 uur geleden
Amerikaanse krant: ‘Verbied Dodge Challenger Demon!’
18 uur geleden
Eerste testnotities: Porsche 911 GT3 (2017)
18 uur geleden
Aston Martin hangt de hooligan uit met 76 miljoen aan auto’s
1 dag geleden
Zotye Domy X7: Wat zou Volkswagen hiervan vinden?
1 dag geleden
BMW M550d xDrive: De M5 voor de veelrijder
1 dag geleden
Bugatti van 3,4 miljoen euro in Nederland afgeleverd
4 dagen geleden
Autospot: Bentley Continental SC
4 dagen geleden
Uw Garage: BMW 535i (1986)
5 dagen geleden
Onder de hamer: Ferrari 308 GTS QV met een geheim
6 dagen geleden