dinsdag 30 mei 2017, 21:19

Filetaks in Europa voor alle voertuigen

© ANP

De ’filetaks’ gaat straks in Europa gelden voor alle voertuigen, niet alleen voor trucks. Ook bussen en personenauto’s worden in nieuwe wetgeving uit Brussel zwaarder belast.

Dat blijkt uit nieuwe voorstellen van de Europese Commissie met betrekking tot het wegverkeer, waaraan meer dan twee jaar hard is gewerkt. De EU-lidstaten praten daar 8 juni over.

Rekeningrijden wordt een heet hangijzer. In principe blijft ieder land baas in eigen huis. Maar als een regering besluit tot invoering van wegbeprijzing, moet er wel aan strikte regels worden voldaan.

’Meer rijden, meer betalen’

„We willen komende jaren in Europa de huidige lappendeken van verschillende regelingen, systemen en betaalmethoden zoveel mogelijk gelijk gaan trekken. Tolvignetten gaan bijvoorbeeld verdwijnen. Kilometerheffing is eerlijker. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt”, zei Violeta Bulc, eurocommissaris van transport, eerder tegen De Telegraaf.

Alle auto’s worden volgens haar over een paar jaar electronisch gecontroleerd. Daarvoor is dan overal hetzelfde gps-kastje nodig. Voor vrachtwagens zal dat een verademing zijn in het grensoverschrijdende vervoer, belooft ze.

Vervuiling verminderen

Het doel van de Europese Commissie is om het verkeer beter te spreiden en opstoppingen en vervuiling te verminderen. Elektrische auto’s krijgen forse korting op het rekeningrijden. „Maar niet helemaal gratis, want ook zij zorgen voor belasting van wegen.”

Bulc wil dat zogeheten European Electronic Toll Serviceproviders de dienst gaan uitmaken. Particuliere bedrijven die in meerdere landen actief kunnen zijn om weggebruikers te laten betalen, ongeacht de verschillende technieken.

’Strengere controles’

„Er moet ook strenger gecontroleerd en gehandhaafd worden. Informatie van lidstaten wordt uitgewisseld. Wie niet betaalt en dus illegaal rijdt, is de klos met forse boetes”, stelt ze. Voor het zover is en haar voorstellen zijn geaccepteerd en ingevoerd, is wel na 2020.

Ook wil Brussel de eisen aan truckers opvoeren. „Chauffeurs zijn in toenemende mate een gevaar op de weg door het ontduiken van rij-en rusttijden, te lange werkperioden, te weinig training, hard of roekeloos rijden, oververmoeidheid en gebruik van mobieltjes achter het stuur. Daar gaan we paal en perk aan stellen”, aldus een woordvoerder.

’Veilige parkeerplekken’

Er moeten volgens hem ook meer veilige parkeerplekken met goede faciliteiten langs de Europese wegen komen. „Lidstaten kunnen daarin investeren. Maar het gebruik hoeft niet gratis te zijn.”

Meer artikelen in Binnenland

Gewonde bij ongeluk Nijkerk
5 uur geleden
’Turken richten knokploegen op’
2 minuten geleden
Gewonde door steekvlam uit oven
6 uur geleden
Roparun haalt ruim 5 miljoen euro op
6 uur geleden
Souvenirwinkel perste dieven af
6 uur geleden
Dode door autobotsing Berkhout
6 uur geleden
Man belt niet-handsfree en is 45.000 euro kwijt
6 uur geleden
Aanhanger en busje op de kop op A12, eigenaar spoorloos
7 uur geleden
Veenbrand Peel kan weken duren
7 uur geleden
Zorgen bij Greenpeace om handelsverdrag Japan
7 uur geleden