dinsdag 30 mei 2017, 21:19

Filetaks in Europa voor alle voertuigen

© ANP

De ’filetaks’ gaat straks in Europa gelden voor alle voertuigen, niet alleen voor trucks. Ook bussen en personenauto’s worden in nieuwe wetgeving uit Brussel zwaarder belast.

Dat blijkt uit nieuwe voorstellen van de Europese Commissie met betrekking tot het wegverkeer, waaraan meer dan twee jaar hard is gewerkt. De EU-lidstaten praten daar 8 juni over.

Rekeningrijden wordt een heet hangijzer. In principe blijft ieder land baas in eigen huis. Maar als een regering besluit tot invoering van wegbeprijzing, moet er wel aan strikte regels worden voldaan.

’Meer rijden, meer betalen’

„We willen komende jaren in Europa de huidige lappendeken van verschillende regelingen, systemen en betaalmethoden zoveel mogelijk gelijk gaan trekken. Tolvignetten gaan bijvoorbeeld verdwijnen. Kilometerheffing is eerlijker. Hoe meer je rijdt, hoe meer je betaalt”, zei Violeta Bulc, eurocommissaris van transport, eerder tegen De Telegraaf.

Alle auto’s worden volgens haar over een paar jaar electronisch gecontroleerd. Daarvoor is dan overal hetzelfde gps-kastje nodig. Voor vrachtwagens zal dat een verademing zijn in het grensoverschrijdende vervoer, belooft ze.

Vervuiling verminderen

Het doel van de Europese Commissie is om het verkeer beter te spreiden en opstoppingen en vervuiling te verminderen. Elektrische auto’s krijgen forse korting op het rekeningrijden. „Maar niet helemaal gratis, want ook zij zorgen voor belasting van wegen.”

Bulc wil dat zogeheten European Electronic Toll Serviceproviders de dienst gaan uitmaken. Particuliere bedrijven die in meerdere landen actief kunnen zijn om weggebruikers te laten betalen, ongeacht de verschillende technieken.

’Strengere controles’

„Er moet ook strenger gecontroleerd en gehandhaafd worden. Informatie van lidstaten wordt uitgewisseld. Wie niet betaalt en dus illegaal rijdt, is de klos met forse boetes”, stelt ze. Voor het zover is en haar voorstellen zijn geaccepteerd en ingevoerd, is wel na 2020.

Ook wil Brussel de eisen aan truckers opvoeren. „Chauffeurs zijn in toenemende mate een gevaar op de weg door het ontduiken van rij-en rusttijden, te lange werkperioden, te weinig training, hard of roekeloos rijden, oververmoeidheid en gebruik van mobieltjes achter het stuur. Daar gaan we paal en perk aan stellen”, aldus een woordvoerder.

’Veilige parkeerplekken’

Er moeten volgens hem ook meer veilige parkeerplekken met goede faciliteiten langs de Europese wegen komen. „Lidstaten kunnen daarin investeren. Maar het gebruik hoeft niet gratis te zijn.”

Meer artikelen in Binnenland

Gijzelnemer aangehouden
26 minuten geleden
3FM: hier niets aan de hand
41 minuten geleden
Achmea hint op stijging zorgpremies
38 minuten geleden
Gijzeling in radiostudio's 3FM klaar, politie houdt man aan
1 uur geleden
Veel burgemeesters weg
1 uur geleden
Matthijs van Nieuwkerk en DWDD doen stapje terug
1 uur geleden
Meervoudig ouderschap op de planning
3 uur geleden
Weer serie autobranden in Culemborg
3 uur geleden
Dode door schietpartij in Maastricht
9 uur geleden
Molotovcocktail op hangjongeren
4 uur geleden