zaterdag 12 augustus 2017, 5:30

NTR-baas Paul Römer: ’Schaf de STER af’

© Gregor Servais

Paul Römer, baas van de NTR ( Nieuwsuur, Sesamstraat, College Tour), pleit voor een reclamevrije publieke omroep.

„Daar doe je de kijker een plezier mee en we krijgen er twaalf procent aan zendtijd bij”, zegt Römer vandaag in een interview in VRIJ. „Dat betekent wel dat we jaarlijks zo’n 180 à 200 miljoen euro aan geld mislopen en dat zou voor een deel moeten worden betaald uit belastinggeld.”

„Als je de commerciële druk eraf haalt, zou NPO 1 meer kunnen experimenteren. Een grote kijkcijferkraker vervangen door iets nieuws. Boer Zoekt Vrouw en Heel Holland Bakt zijn fantastische programma’s, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.”

Römer vindt bovendien dat de NPO veel meer moet investeren in de digitale koers. Hij stelt voor om dat geld bij radio te schrappen. „Als je geld moet zoeken, dan zou ik ervoor zijn om niet overal een beetje weg te halen, want dan wordt álles zwakker, maar om rigoureuze keuzes te maken. Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.”

Wil je hele interview met Paul Römer lezen? Klik dan hier.

Meer artikelen in DFT

Google rookt vredespijp met krantenuitgevers
1 uur geleden
Donald Trump en Jan Modaal in de hoofdrol
6 uur geleden
Van Oord bouwt Duits windpark op zee
9 uur geleden
Reizigers ongerust na aanslag Barcelona
10 uur geleden
Belgische bank: Zwijg over negatieve hypotheekrente
10 uur geleden
Belegger rekent op keuzes Janet Yellen
9 uur geleden
Trump neemt Chinezen op de korrel
11 uur geleden
Klant schrikt zich een ongeluk aan de kassa
15 uur geleden
Politiek Den Haag kan geen miljarden verjubelen
13 uur geleden
Sánchez voor recordbedrag naar Spurs
1 dag geleden