zaterdag 17 juni 2017, 19:58

De torenhoge ambities van Beyond Good & Evil 2

Jan Meijroos mocht in LA alvast artwork van de nieuwe Beyond Good & Evil 2 bekijken.

Beyond Good & Evil 2 was dé grote verrassing van de E3. De Telegraaf had een exclusief interview met gamelegende Michel Ancel en zag een hele vroege versie van het spel.

Het is de game waar fans al bijna 14 jaar om vragen én de game die niemand de afgelopen E3 had verwacht: Beyond Good & Evil 2. De afsluiter van de Ubisoft persconferentie resoneerde nog lang na op de beursvloer. De trailer, daar is iedereen het over eens, is prachtig en zou niet misstaan op het witte doek. De multi-etnische cast vol mensen en (pratende) dieren spreekt aan, net als de kleurrijke sciencefiction setting boordevol ruimtepiraten, vliegende auto’s, beeldvullende spaceships en verre planeten om te bezoeken.

Veel gamers vroegen zich hardop af of Ubisoft Montpellier nog meer naar de E3 had meegebracht dan ‘enkel’ een trailer. En dat was zo. In de Hudson Loft, een kleine 10 minuten lopen van het Los Angeles Convention Center, kreeg ik een exclusieve blik op Beyond Good & Evil 2. Ubisoft had speciaal voor de gelegenheid een soort mini-ontwikkelstudio nagebouwd. Muren vol artwork, een groot standbeeld van Knox (de aap uit de trailer), een enorme televisie én een developer build van een hele rauwe versie van de kersvers aangekondigde game.

De Fransman Michel Ancel, een veteraan in de game-industrie en bedenker van platform-icoon Rayman, straalt van geluk. Tijdens de persconferentie, een paar dagen eerder, was hij zichtbaar geëmotioneerd. Ancel: “We wilden al zo lang een vervolg maken en nu zitten we eindelijk op het goede spoor. Om hier voor het eerst, na zoveel jaar, eindelijk onze plannen met de wereld te delen… dat was behoorlijk intens. De fans hebben hier zo lang om gevraagd.” “Nu stelt de techniek ons ook in staat de game te maken die we voor ogen hebben”, vervolgt Ancel. “Het moet een grote, naadloze ervaring worden waarbij spelers in – en uit hun ruimteschip kunnen gaan wanneer ze maar willen, over steden kunnen vliegen, en de atmosfeer in kunnen vliegen om naar andere planten te reizen.”

Het woord dat Ancel regelmatig laat vallen is ’schaal’. Spelers moeten het gevoel hebben dat er een enorm universum op hen wacht om ontdekt te worden. Dat uit zich onder meer door de grootte van gebouwen en landmarks, zoals het enorme standbeeld van de Indiaanse god Ganesha, met diens bekende olifantenkop, dat ook in de trailer zat. Tijdens de tech-demo die Ancel ons geeft, laat de Franse ontwikkelaar Knox uit een ruimteschip klimmen en met diens jetpack naar de top van Ganesha vliegen. In de verte zie ik diverse steden liggen. “Die kun je straks allemaal bezoeken”, stelt Ancel. Vervolgens zoomt de camera uit en wordt zelfs het boven alles en iedereen uittorende olifantenstandbeeld een klein stipje om uiteindelijk in de atmosfeer uit te komen met diverse planeten waarnaartoe te warpen valt.

Zo hoog als het olifantenstandbeeld is voor de aap Knox, zo hoog zijn de ambities van Ancel. “Beyond Good & Evil 2 is een open-wereld action-RPG waarbij je onder aan de sociale ladder begint en je langzaam opwerkt. Je eerste voertuig is misschien een simpele ruimtetaxi maar uiteindelijk zal je kapitein worden van je eigen ruimteschip, compleet met crew. Je maakt je eigen personage aan en begint aan een uniek avontuur. Je vergaart vaardigheden, nieuwe onderdelen en je wapens, bemanning en ruimteschip verandert met je mee naarmate de tijd vordert.”

De game die Ancel voor ogen heeft, is een flink andere dan het originele spel uit 2003. De action-adventure van toen, is nu getransformeerd tot een project met invloeden van Mass Effect, No Man’s Sky, Elite en, uiteraard, Beyond Good & Evil zelf. Zo zal het nemen van foto’s, een belangrijk onderdeel van de gameplay bij het originele spel, ook nu weer haar intrede doen. Maar daar komen tal van ambitieuze features bij: online co-op, ondersteuning van mods, space combat, race-onderdelen, close combat, puzzelen, open-wereld gameplay op verschillende steden en verschillende planeten, planeten en steden die veranderen met de tijd én een meeslepend verhaal met een kop en een staart. Het is dan ook zeer waarschijnlijk dat de game nog minstens twee jaar van ons verwijderd is.

“We hebben drie jaar lang aan de techniek van de game gewerkt. Het is een eigen engine, een die eindelijk goed aanslaat met de ideeën die we hebben voor het spel. Maar de tijd voor artwork ligt achter ons. We zijn de game aan het bouwen en het wordt fantastisch. Beyond Good & Evil 2 is niet slechts een trailer. De game is echt, hij bestaat!”

Meer artikelen in Games

E-sports naar miljardenomzet
5 uur geleden
Review: Bordspellen voor het strand
5 uur geleden
Column: Mario strijdt met doldwaze konijnen
6 uur geleden
Atari achter Nestlé aan om Kit Kat-reclame
6 uur geleden
Professor Layton krijgt opvolging in nieuwe game
3 dagen geleden
Verveelde gamer staat politie bij
4 dagen geleden
Winst Chinees Tencent verrast
4 dagen geleden
Virtuele game voorspelt epidemie op Lowlands
5 dagen geleden
Grote investering in Nederlands gamesbedrijf
5 dagen geleden
DDoS-aanval op maker World of Warcraft
5 dagen geleden