donderdag 20 april 2017, 7:00

Minder klachten over advocaten

© ANP

Advocaten doen hun werk steeds beter, of ze zijn behendiger geworden in het oplossen van klachten voordat die bij de tuchtrechter terechtkomen.

Die voorzichtige conclusie is te trekken uit het jaarverslag van het hof en de raden van discipline, de onafhankelijke tuchtrechters voor de advocatuur. Er kwamen in 2016 bij de raden van discipline zeven procent minder klachten binnen dan het jaar ervoor: 998 tegenover 1078 in 2015. Van die klachten werden er ook minder gegrond verklaard: 290 tegenover 345 in 2015.

Bij het Hof van Discipline, de tuchtrechter in hoger beroep, daalde het aantal klachten met veertien procent, van 393 naar 337 zaken: een logisch gevolg van de daling bij de raden van discipline.

De tuchtrechter hoopt dat de daling van het aantal klachten is toe te schrijven aan het feit dat advocaten hun werk beter doen. Het is echter ook mogelijk dat veel klachten niet meer bij de tuchtrechter belanden omdat zij eerder al zijn opgelost door de eigen klachtenfunctionaris.

Meer artikelen in DFT Geld

Koophuis bijna 8% duurder
3 uur geleden
Onbegrijpelijke vacature ’bewust zo opgeschreven’
18 uur geleden
Donald Trump en Jan Modaal in de hoofdrol
1 dag geleden
Belgische bank: Zwijg over negatieve hypotheekrente
2 dagen geleden
Klant schrikt zich een ongeluk aan de kassa
2 dagen geleden
Ombudsman: Wij gaan weer naar school
2 dagen geleden
Huis-bv helpt ouders en kind
2 dagen geleden
Huis te koop met Jezus en Maria als buren
2 dagen geleden
Pensionado’s de pineut door belastingverdrag
2 dagen geleden
Weer meer kinderen in bijstandsgezinnen
2 dagen geleden