dinsdag 1 augustus 2017, 10:10

Bedrijf aansprakelijk gesteld voor gif in ei

Het Barneveldse bedrijf was ingehuurd om bloedluis (rechts) te bestrijden. Dat deden ze echter met het verboden middel fipronil, waardoor er gif in eieren belandde.
Bloedluis voedt zich met het bloed van rustende en slapende vogels, zoals kippen.
Ieder ei bevat een eicode. Deze is gestempeld op het ei. Aan de hand van de 5 cijfers kunt u uw eieren controleren. Op de plaats van een X kan elk cijfer staan.

UPDATE 11.53 uur - Pluimveebedrijven die zijn gedupeerd door het gebruik van het gif fipronil, stellen het bedrijf dat ze hadden ingehuurd om bloedluis te bestrijden aansprakelijk. Het bedrijf, ChickFriend uit Barneveld, is er volgens hen verantwoordelijk voor dat het verboden middel in eieren terecht is gekomen en hun bedrijven nu uit voorzorg platliggen.

De Nederlandse Vakbond Pluimveehouders (NVP) heeft van meerdere bedrijven gehoord dat ze ChickFriend inmiddels schriftelijk op de hoogte hebben gesteld, vertelde voorzitter Hennie de Haan dinsdag. „Dat lijkt mij niet onverstandig. Ze hebben een dienst van hen afgenomen waardoor de schade berokkend is.”

LEES OOK: NVWA waarschuwt voor gif in ei: Check je eieren

De Haan houdt er rekening mee dat het bedrijf failliet zal gaan. „Maar ik neem aan dat het bedrijf ook een aansprakelijkheidsverzekering heeft.”

ChickFriend zelf was dinsdag onbereikbaar. De voicemail van het bedrijf meldt dat dit wegens ,,zakelijke omstandigheden'' is. „Website niet bereikbaar”, krijgen bezoekers van de site van het bedrijf dinsdag te lezen.

’Gooi deze eieren weg’

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) waarschuwde consumenten maandag om eieren met bepaalde codes erop niet te eten, omdat daar een zodanig hoge concentratie fipronil in zit dat het een acuut gezondheidsgevaar oplevert. Op die eieren, afkomstig van een bedrijf uit het Gelderse Eck en Wiel, staat de code X-NL-40155XX. De X staat daarbij voor ieder getal.

De eieren worden teruggehaald uit de schappen en de consument wordt geadviseerd de eieren weg te gooien.

LEES OOK: Is mayonaise wel veilig om te eten?

Een deel van de onderzochte eieren heeft een fipronil-gehalte dat te hoog is voor kinderen. Op de website van de NVWA staat een lijst met alle codes. Volgens de NVWA kunnen consumenten andere eieren gewoon eten. Fipronil kan in grote hoeveelheden schadelijk zijn voor nieren, lever en schildklier.

Eieren verwerkt in producten?

De NVWA zoekt op dit moment uit in welke producten de besmette eieren verwerkt zijn. Of voedingsmiddelen met de besmette eieren een risico vormen hangt af van de hoeveelheid ei die erin verwerkt is. “Die vraag proberen we nu te beantwoorden”, aldus een woordvoerder van de NVWA.

Schade groot voor sector

De betrokken bedrijven moeten uit voorzorg al hun eieren terughalen uit de handel. De sector is daar zelf al ruim een week geleden mee begonnen en hoopt ,,de laatste resten snel op te ruimen'', zegt De Haan. Ze vertelt dat de schade groot is voor de sector. In totaal heeft de inspectiedienst zo'n 180 van de circa duizend pluimveebedrijven geblokkeerd omdat daar vermoedelijk fipronil is gebruikt.

Vermoedelijk ligt de bron van de besmetting bij een Belgische leverancier van bestrijdingsmiddelen. De autoriteiten vielen onlangs binnen bij een bedrijf in Weelde, een dorp dichtbij de grens onder Tilburg. Het Functioneel Parket dat in Nederland onderzoek doet was dinsdagochtend niet bereikbaar.

’Storm in glas water’

Vindt u de maatregelen terecht of paniek om niets? Doe mee aan de Stelling van de dag.

Heeft u een gifei in de keuken aangetroffen? Mail een foto en een korte toelichting naar redactie-i@telegraaf.nl of gebruik onze WhatsApp-tiplijn via +316 13650952.

Meer artikelen in Gezondheid

’Dementen met hoge bloeddruk minder agressief’
15 Aug 17
Veel personeel gezocht in GGZ
10 Aug 17
NVWA: dosis fipronil in koek ongevaarlijk
08 Aug 17
’Glutenvrije producten vaak ongezonder’
04 Aug 17
Oproep: hernieuwde kinderwens bij erfelijke ziekte
03 Aug 17
Bedrijf aansprakelijk gesteld voor gif in ei
01 Aug 17
NVWA waarschuwt voor besmette eieren
31 Jul 17
Japanse vrouw sterft door teekziekte van kat
25 Jul 17
Ouders zieke baby Charlie staken strijd
24 Jul 17
Nachtelijke bevalling op parkeerplaats Haags ziekenhuis
21 Jul 17