maandag 20 maart 2017, 7:37

Nederlander koopt meer bij Chinese webshop

© ANP

Nederlandse consumenten hebben vorig jaar voor 637 miljoen euro gekocht via buitenlandse webwinkels. Dat is bijna een kwart meer dan een jaar eerder. Er werd vooral meer gebruikgemaakt van Chinese webwinkels, aldus de Thuiswinkel Markt Monitor van onderzoeksbureau GfK.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van brancheorganisatie Thuiswinkel.org in samenwerking met PostNL. De uitgaven bij Chinese webwinkels namen met 59 procent toe. In totaal gaven Nederlanders 190 miljoen euro uit op websites van dat land. Vooral telecomproducten, IT en consumentenelektronica werden aangeschaft.

Alibaba

China wordt volgens Thuiswinkel.org "steeds meer" omarmd. "Hierbij gaat het vooral om de goedkopere en kleinere items waarvoor een snelle levering minder van belang is. Onlineplatformen als Alibaba zijn hiervoor ideaal vanwege hun schier onuitputtelijke aanbod", aldus Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen.

Webwinkels uit Duitsland zijn na China het populairst. Groot-Brittannië staat op de derde plaats.

Meer artikelen in DFT Ondernemen

Taal als bindende factor
23 uur geleden
Van bierafval naar etenswaar
1 dag geleden
Groeimarkten veroveren
1 dag geleden
Kamp: snel stappen bij overname bedrijven
1 dag geleden
’Loonkloof man-vrouw pas in 2052 weg’
1 dag geleden
KPN tegen extra bescherming prooien
2 dagen geleden
Verkoop bedrijfswagens in EU stijgt verder
2 dagen geleden
Nederlandse industrie fleurt op
2 dagen geleden
Flexwerker vaker arbeidsongeschikt
2 dagen geleden
EU eist tien papadagen
2 dagen geleden