Psst!

De Telegraaf krijgt een nieuwe website

Bekijk 'm hier! Misschien later
vrijdag 14 juli 2017, 18:59

Nederlander ontwerpt nieuw logo NBA

© NBA.com

De NBA, de belangrijkste basketbalcompetitie ter wereld, heeft na bijna een halve eeuw een nieuw logo. De grootste verandering zit in de letters van de naam, die slanker en hoger zijn geworden. Dat lettertype is gemaakt door ontwerper Erik van Blokland uit Den Haag.

Dat de letters slanker en langer zijn, is volgens de NBA een symbool voor „het spel en de atleten.” Behalve de letters zijn ook de kleuren van het NBA-logo iets veranderd. Het rood en het blauw, uit de Amerikaanse vlag, zijn donkerder geworden. De witte basketballende man in het midden blijft hetzelfde, al sinds 1969.

De letters van Van Blokland zijn op alle mediakanalen en merchandise van de NBA te vinden, maar nog niet op de shirts van de dertig teams. Die zijn namelijk al geproduceerd voor het nieuwe seizoen. Sterren als Stephen Curry en LeBron James zullen dus pas later te zien zijn met het nieuwe beeldmerk.

Van Blokland ontwierp eerder het lettertype FF Trixie. Die letters doen denken aan een oude typemachine en waren bewust ruw en imperfect. Het lettertype is onder meer gebruikt voor de serie The X-Files en de film Capote.

Meer artikelen in DFT Ondernemen

Bedrijf failliet om ziektekosten
1 dag geleden
Cybercentrum helpt bedrijf beveiligen
1 dag geleden
Column: Belastingverlaging in plaats van hogere lonen
1 dag geleden
’McGregor maakt doorstart’
2 dagen geleden
Uur van waarheid Aldel in Delfzijl
2 dagen geleden
Modeketen Piet Zoomers verkoopt winkels
2 dagen geleden
MKB Fonds in verpakker Hodi
2 dagen geleden
‘Tesla onder de kinderwagens’
2 dagen geleden
Column: laat vervuiler betalen
3 dagen geleden
Groene Fairphone krijgt miljoenen
3 dagen geleden