Psst!

De Telegraaf krijgt een nieuwe website

Bekijk 'm hier! Misschien later
woensdag 6 september 2017, 5:30

’Belastingroute ook voor kleine ondernemer’

Belastingroute ook voor zzp’ers.. © Buro Dijkstra

Ook kleinere bedrijven kunnen profiteren van fiscale voordelen die multinationals als Starbucks en Google via belastingparadijzen binnenhalen. De weg is complex, tijdrovend en alleen een constructie met rond twintig verschillende ondernemers.

Maar het is haalbaar, aldus fiscalist Jan van Tilburg. Hij werkte pro bono mee aan een tv-programma van BNNVARA dat maandenlang onderzoek deed naar legale routes voor belastingontwijking voor kleine bedrijven. Ze zetten een Nederlandse constructie op met twintig ondernemers, de Dikke Vinger, die via de belastingzetel Guernsey legaal aanzienlijk minder belastingen afdraagt.

Winst verschuiven

Multinationals als Starbucks, Google en Apple gebruikten zulke fiscale routes om, binnen de wet- en regelgeving, winsten door te schuiven naar vestigingsplaatsen als Guernsey die geen of nauwelijks belasting heffen.

De Kamercommissie fiscale constructies onderzocht voor de zomer, na de onthulling van de Panama Papers vol schimmige constructies, of Nederland met zijn fiscaalvriendelijke klimaat een belangrijke rol speelt in dergelijke routes voor multinationals.

Gelijk voordeel

Talloze fiscalisten gingen de programmamakers voor in de zoektocht naar voordelen. Maar zonder een Europees netwerk met kantoren, fiscale zetels en enige massa was legale belastingontwijking voor kleine bedrijven niet haalbaar.

Programmamaker Versteegh: ,,Het blijkt voor een zelfstandige uitermate complex om achter deze constructies te komen. De belastingadvieskantoren doen er bewust schimmig over, terwijl het wel om belastingheffing gaat waarvan onze scholen, wegen en voorzieningen worden betaald. En iedereen moet belasting betalen. In die heffing en kansen moet gelijkheid komen. Wij zijn voor gelijke monniken, gelijke kappen. De belastingvoordelen die multinationals genieten zouden ook voor kleine ondernemers mogelijk moeten zijn.”

Versteegh leunt hierbij op het productieteam achter consumentenprogramma’s als ‘Keuringsdienst van Waarde’. Dat bracht onthullingen van kunstmatige productie en substanties in als ‘vers’ of ‘biologisch’ verkocht voedsel. Onder publieke druk gingen bedrijven over tot verbeteringen.

Versteegh denkt als Jan de Belastingman met het tv-programma publiek en uiteindelijk politiek te mobiliseren om de kleinere bedrijven fiscaal gelijk te helpen stellen aan Apple. Deze aanpak kan andere ondernemers in ieder geval inspireren hetzelfde te gaan doen, zegt hij.

Jan de Belastingman, donderdag 20.55 uur bij BNNVARA op NPO 3

Meer artikelen in DFT Ondernemen

Opnieuw doorstart voor McGregor
18 uur geleden
Swapdeadline kan mkb'er vergoeding kosten
21 uur geleden
Veel cybercrime niet gemeld
22 uur geleden
Bedrijf failliet om ziektekosten
2 dagen geleden
Cybercentrum helpt bedrijf beveiligen
2 dagen geleden
Column: Belastingverlaging in plaats van hogere lonen
2 dagen geleden
’McGregor maakt doorstart’
3 dagen geleden
Uur van waarheid Aldel in Delfzijl
3 dagen geleden
Modeketen Piet Zoomers verkoopt winkels
3 dagen geleden
MKB Fonds in verpakker Hodi
3 dagen geleden