Psst!

De Telegraaf krijgt een nieuwe website

Bekijk 'm hier! Misschien later
woensdag 13 september 2017, 9:53

Transportnetwerken verbinden

Roderick Rodenburg en Machiel Resink (r) willen het aantal lege vrachtkilometers met 50% verminderen.. © EIGEN FOTO

Een op de vier vrachtwagens rijdt zonder vracht over de weg. Techstartup Synple wil het aantal lege kilometers met 50% verminderen door netwerken van transporteurs onderling te verbinden.

Het bedrijf gebruikt net als concurrerende platformen als Quicargo en UberFreight slimme technologie om vracht en capaciteit te matchen. Het grote verschil is dat Synple zich alleen richt op uitwisseling tussen transporteurs.

Oprichter Roderick Rodenburg werkte tien jaar in de logistiek bij Unilever. „Door afzonderlijke Unilever-bedrijven samen te laten werken, konden we veel lege kilometers uit het vervoer halen. Ik realiseerde me dat dit ook tussen bedrijven onderling zou werken.”

Samen met medeoprichter Machiel Resink startte hij een project met een groep verladers en transporteurs. „We ontdekten al snel dat het verbinden van individuele opdrachtgevers veel minder efficiënt was dan het onderling verbinden van transporteurs. In Europa wordt het grootste deel van het wegtransport door verladers rechtstreeks aanbesteed. Voor het verbinden van de transportnetwerken is daardoor geen directe inmenging van de verlader nodig.”

Dat zijn bedrijf zich niet in de commerciële relatie tussen verlader en transporteur mengt, zorgt er volgens Rodenburg voor dat transporteurs meer bereid zijn om data te delen. „Onderlinge samenwerking is in de transportwereld heel normaal. Een transporteur uit Tilburg rijdt niet voor één pallet naar Friesland, maar zoekt een collega-transporteur die toch al die kant uitgaat. Ons platform maakt die zoektocht eenvoudiger.”

Via Synple krijgt de transporteur inzicht in zijn eigen lege capaciteit en vervolgens suggesties hoe die te vullen met de planning van een ander. „Wij maken de match op basis van beschikbare ruimte, niet op wie de laagste prijs biedt”, aldus Rodenburg. „Dat is het meest kostenefficiënt. Het leidt tot besparing van wegkilometers, minder CO2-uitstoot en meer winst voor de transporteur.”

Meer artikelen in DFT Ondernemen

Opnieuw doorstart voor McGregor
18 uur geleden
Swapdeadline kan mkb'er vergoeding kosten
21 uur geleden
Veel cybercrime niet gemeld
22 uur geleden
Bedrijf failliet om ziektekosten
2 dagen geleden
Cybercentrum helpt bedrijf beveiligen
2 dagen geleden
Column: Belastingverlaging in plaats van hogere lonen
2 dagen geleden
’McGregor maakt doorstart’
3 dagen geleden
Uur van waarheid Aldel in Delfzijl
3 dagen geleden
Modeketen Piet Zoomers verkoopt winkels
3 dagen geleden
MKB Fonds in verpakker Hodi
3 dagen geleden