dinsdag 17 november 2015, 7:00

'Confronteer jonge kinderen niet met Parijs'

De aanslagen in Parijs moeten met jonge kinderen alléén besproken worden in de onderbouwklassen als ze er ook echt mee bezig zijn en er vragen over stellen. En de leerkracht moet zichzelf emotioneel onder controle hebben. Kom je zelf namelijk bang over, dan breng je jouw angst over op de kinderen.

Dat stelt expert kind&digitale media Remco Pijpers van stichting Kennisnet. „Beperk de stortvloed aan beelden. Je kunt die beelden natuurlijk als ouder of leraar niet helemaal weghouden van het kind, maar je kunt het wel beperken. Kijk vooral uit met bewegende beelden, die hebben meer impact dan foto’s. Laat het Jeugdjournaal niet zien aan kinderen jonger dan negen jaar; het kan echt schade opleveren.”

Geweldsbeelden op social media

Voor scholen in ons land bestaan geen speciale lessen hoe om te gaan met aangrijpend nieuws waarbij veel doden vallen als gevolg van ongelukken of oorlogsgeweld. Dat nieuws komt vooral door de sociale media erg dichtbij. „Vorig jaar heeft Kennisnet wel een brochure gemaakt die over geweldsbeelden op sociale media gaat en hoe je daar als ouder of leraar het beste mee om kunt gaan."

„Er zijn goede manieren om een kind te beschermen tegen te ingrijpende beelden en foto’s. Scholen kunnen het youtube kanaal op de veiligheidsmodus zetten zodat je redelijk zeker weet extreme beelden niet vertoond worden. Op facebook kan je video’s blokkeren die meteen gaan afspelen. Dat is echt belangrijk. Het zien van geweld heeft meer negatieve invloed op een kind dan seksuele beelden.”

Kapot relativeren

In de bovenbouw van de basisschool en op de middelbare scholen is de school juist bij uitstek de plaats om gruwelijks nieuws te bespreken. „Docenten moeten reëel blijven. Als kinderen vragen of hier om de hoek ook een aanslag kan plaatsvinden, zou ik zeggen dat de kans klein is. Je moet relativeren, maar niet kapot relativeren.

Op de middelbare school kan je ook de andere kanten laten zien, dat het onderwerp eigenlijk is hoe je omgaat met elkaar. Niet alleen de bloederige beelden bespreken, maar ook laten zien dat veel mensen elkaar in zulke situaties juist helpen. Probeer vooral niet de verschillen tussen bevolkingsgroepen te verscherpen.”

Sinterklaas

Veel scholen besteedden gisteren aandacht aan de aanslag. In het kringgesprek of met de minuut stilte. Op basisschool De Regenboog in Nootdorp werd in alle groepen de aanslag gisteren besproken, behalve in groep1 / 2. „Ze hadden het alleen maar over Sinterklaas, dus dat heb ik zo gelaten,” zegt de juf. Maar de juf van groep 3/4 kreeg al bezorgde ouders in de klas van wie het kind slecht had geslapen. „Omdat er meteen vragen kwamen, hebben het wel besproken. Dan praat ik niet over terroristen, maar over daders en slachtoffers.”

Meer artikelen in Nieuws

Max Verstappen: 'Nergens last van'
1 uur geleden
’Hij moet zich schamen’
2 uur geleden
Noodkreet wijkagente
2 uur geleden
3D tegen wachtrijen
2 uur geleden
Prins Bernhard: 'Er is hoop voor Zandvoort'
1 uur geleden
Stankoverlast door brand afvalberg Varsseveld
1 uur geleden
Breukink blikt vooruit: 'Dumoulin blijft de favoriet'
1 uur geleden
Dumoulin moet nog één etappe schade beperken
54 minuten geleden
’Verplaatsing hoofdkantoor naar VS kan overweging zijn’
1 uur geleden
Beveiliging rond GP van Monaco opgeschroefd
2 uur geleden